Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. december 15.

Híres utakról szóló mai, egyben utolsó cikkünkben az USA és talán világ leghíresebb országútjának, a legendás 66-os útnak a történetét meséljük el, melyet a „The Mother Road”, azaz „az országutak anyja”, illetve „az Egyesült Államok főútja” néven is szoktak emlegetni.

A 20. század elején a lakosság még vasúton vagy lovas szekéren közlekedett az Egyesült Államokban is, ez utóbbiak zömmel földutakon. A tömeges autógyártás azonban mindent megváltoztatott, így hirtelen alapszükségletté váltak a jobb minőségű és hosszabb utak. Kezdetben helyi szinten álltak neki az aszfaltozott utak építésének, 1926-ban ezeket összekötötték, az országos szintűeket pedig beszámozták. Talán kevesen tudják, de a hatalmas országot kelet-nyugati irányban átszelő, Chicago és Los Angeles közötti út először a 62-es számot kapta, csak később keresztelték át 66-osra, meglehetősen triviális okból: mert így könnyebb volt megjegyezni és dallamosabb is volt.

A legendás, 2x1 sávos útvonalat 1926. november 11-én kezdték építeni, amelynek során közel 4000 km, korábban is meglevő utat kötöttek össze és ezzel nyolc államot is (Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, Új-Mexikó, Arizona és Kalifornia).

A teljes útszakasz burkolása 1938-ban, 11 év után fejeződött be. Éppen jókor, mert a 30-as években tömeges vándorlás indult meg a középnyugati államokból Kaliforniába, az ott fellendülő mezőgazdaságban ugyanis tárt karokkal várták a tapasztalt farmereket. A megnövekedett forgalomnak köszönhetően az útvonal mentén gombamód kezdtek szaporodni a nagyvárosok, az utasok kiszolgálására pedig rengeteg kis motel, étterem, benzinkút, üzlet létesült. 1939-ben jelent meg John Steinbeck Érik a gyümölcs című regénye, amelyben az utat a „the mother road” elnevezéssel illette. Ezzel kezdődött el a 66-os út mítosszá válása könyvek, filmek, zeneszámok formájában is. A slágerek közül a leghíresebb a Get Your Kicks on Route 66 című lett. A dalt Bobby Troup írta 1946-ban, és elsőként Nat King Cole adta elő, a későbbiek folyamán pedig nem kisebb zenészek és együttesek dolgozták fel, mint Chuck Berry, Bing Crosby, Ray Charles, a The Rolling Stones, és a Depeche Mode...A filmeket illetően annak idején többek között a Szelíd motorosok (Easy Rider, 1969), a 80-as években a Blues Brothers és a Bagdad Café c. kultfilmek, napjainkban pedig a Verdák néven futó animációs sorozat jelentettek és jelentenek ma is kitűnő reklámot a legendás 66-os számára. Az út a 40-es, 50-es és 60-as években élte fénykorát, hiszen ez volt az az időszak, amikor az amerikaiak elkezdtek csak úgy, kedvtelésből is utazgatni, a 66-os pedig minden másnál vonzóbb kihívást jelentett. Az egész út napi 8 óra vezetéssel és 100 km/h sebességgel számolva körülbelül 5 nap alatt volt megtehető.1950-ben a 66-ost Los Angelesen belül a város főútjává nyilvánították, ezekben az időkben mindenki egy rózsaszín Cadillacről álmodott, hogy azon Kaliforniába utazhasson. A 60-as években pedig a hippik lepték el az országutat, hogy VW minibuszaikon begördülhessenek az Angyalok Városába. Az utazók emellett egyre inkább kezdték felfedezni többek között Arizona híresebb helyszíneit: a Painted-sivatagot, a Grand Canyont és a Barringer-krátert. Ezek a látványosságok egyre több érdeklődőt vonzottak az ország összes részéből, a turizmus óriási méreteket öltött.

1956-ban Eisenhower elnök ugyanakkor megalapítja a kereszteződések nélküli államközi autópályák rendszerét, a korábbi országutakhoz képest egy magasabb rendű és nagy áteresztőképességű útvonalhálózat létrehozását irányozva elő. Ennek köszönhetően 1970-re a 66-os út szinte minden szakaszát is modern, négysávos autópályával váltották ki, amelyeken sokkal gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal (bár unalmasabb módon) lehet megtenni ugyanazt az utat. A legendás Route hanyatlásnak indult, csődbe döntve rántva sok, erre épülő vállalkozást is. 1985-ben a 66-os utat hivatalosan is üzemen kívül helyezték, a kedvelt útjelzések mindenhonnan lekerültek.

Nem is az USA-ban lennénk azonban, ha történetünk itt érne véget. A 90-es években az érintett államok egyre inkább kezdtek rájönni, hogy minden idők leghosszabb, legöregebb és egyben legzsúfoltabb autóútját nem szabad az enyészetnek adni, hiszen muzeális értékeke van. Megkezdték a felújítást, az út mentén „A történelmi 66-os út” táblákat helyeztek el, az aszfaltra pedig 66-os szimbólumokat festettek, hogy ezzel is segítsék az eredeti útvonalat kereső autósokat. Ismét megnyitottak a töltőállomások, a motelek, a postahivatalok és az autósmozik. A turizmus is virágzásnak indult, olyannyira, hogy a 66-os utat 2007-ben visszasorolták az állami országutak  közé, 2008-ban pedig a világ 100 legértékesebb és legveszélyeztetettebb létesítménye közé kapott besorolást. „Az országutak anyja” a történelem viszontagságainak ellenére ma ismét szinte teljes szakaszában járható.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  •  

    Aktuális híreink

    Ismét MagyarBrands díjasak lettünk

    2024. október 9.

    Újabb elismerés a K&V számára: immár 9. alkalommal nyertük el a MagyarBrands Kiváló Üzleti Márka címet!

    Bővebben

    Teszteljük a Volvo AERO-t

    2024. október 4.

    Úgy tűnik, az idei ősz a tesztelés évszaka a K&V flottánál... Már egy hónapja nyúzzuk a Volvo AERO nyergesvontatót, és eddig nagyon elégedettek vagyunk az üzemanyag-hatékonyságával. Izgatottan figyeljük a további eredményeket, hogy biztosak legyünk: jó választás lehet a jövőben, a fenntarthatóbb jövőért.

    Bővebben

    A Mátrai Szüreti Fesztiválon pörögtünk

    2024. szeptember 25.

    Meleg szívvel gondolunk vissza a csodás múlt hétvégére, amikor a Mátrai Szüreti Fesztiválra nyerges vontatónkkal kitelepülve rengeteg fantasztikus emberrel találkozhattunk.

    Bővebben

    Ismét segítettünk

    2024. szeptember 20.

    A K&V idén is aktívan segítette a Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvány munkáját: múlt szombaton autóbuszunkkal gondoskodtunk róla, hogy a gyermekek Budapestről Pécsre, majd vissza utazhassanak, és részt vehessenek egy különleges programon.

    Bővebben

    Dunai árvíznél segítettünk

    2024. szeptember 18.

    A Halápi Ranch gyors segítségért kiáltott: a közelgő áradás veszélyezteti lovaikat és takarmányukat, mi pedig azonnal léptünk. 

    Bővebben

    Rangos elismerést kapott a K&V a Forbes Gálán

    2024. szeptember 14.

    Büszkén jelentjük, hogy a K&V Logistic Solutions idén elnyerte a K&H Családi Vállalatok Kiválósági Díját a Sikeres Generációváltás kategóriában. 

    Bővebben